Höj, ni portar, era huvuden, höj er, ni eviga dörrar, så att ärans konung kan tåga in.
Psalm 24:7

Världen idag

Luthers lillla katekes. Foto: wikimedia

Katoliker tror på rättfärdiggörelsen som Paulus beskrev

Debatt · Publicerad 11:44, 17 okt 2016

Jo, katoliker tror fullt ut på rättfärdiggörelsen genom tron på det sätt som Paulus utlägger texten i Romarbrevet och som också Gerdmar beskriver den i positiva termer. Nej, Romersk-katolska kyrkans (RKK) självbild i dag är inte att RKK och den universella Kyrkan är kongruenta begrepp och att frälsning bara finns inom RKK. Därför är frågan för viktig för att inte kommenteras.

Anders Gerdmar hävdar (Världen idag debatt 12 oktober) att det finns betydande skillnader i rättfärdiggörelseläran mellan katoliker och lutheraner. Han upprepar också felaktigheter om hur Romersk-katolska kyrkan ser på sig själv.

Man kan dock inte förstå RKK:s lära i dag genom att hänvisa till detaljerade ordalydelser i dokument från 1500-talet eller ens till Katolska kyrkans katekes. Katekesen är ett tidsbundet dokument framtaget för dem som undervisar och ska inte tolkas alltför fundamentalistiskt. Trosläran måste hela tiden översättas och tolkas i den aktuella kulturella miljön. Kyrkan är under ständig reformering, och man måste lyssna till det aktuella vittnesbörd RKK ger i dag.

Finns någon skillnad mellan RKK och Lutherska kyrkor i hur man uttrycker rättfärdiggörelseläran så tolkar jag det inte som att RKK har en annorlunda lära, men att man betonar också mottagaren av frälsningen, det mänskliga subjektet. En tro som är verksam i kärlek innehåller också människans respons och gärningar. Människan svarar på Guds kallelse som ett verksamt subjekt. Kyrkliga lärodokument kommer ofta till för att tillrättalägga irrläror eller överbetoningar av en aspekt som riskerar att leda tanken fel. Så kom trosbekännelserna till, och så tolkar jag syftet med dokument från Tridentinska konciliet som fördömde Luthers lära.

Teologisk debatt välkomnar jag. Men det blir fel att i populariserad form beskriva detaljer och ge vinklingar av rättfärdiggörelseläran så det framstår som att det finns avgörande skillnader mellan katoliker och lutheraner i hur man båda söker att positivt se på den.

Har det blivit legitimt att hata judar i Sverige?

Ledare Antisemitism Jag besökte nyligen Malmö och hade ett möte i närheten av den judiska synagogan. En skylt förklarar att området är tv-övervakat och synagogan är...