Herren ger styrka åt sitt folk, Herren välsignar sitt folk med frid.
Psaltaren 29:11

Världen idag

Andlig väckelse föds i hjärtat av församlingen.

Bönekrönika · Publicerad 00:05, 12 mar 2018

”Vi kan inte förvänta oss den typen av genomslag för evangeliet i dag”, påstod någon, och log lite överlägset åt min predikan om väckelsen i storstaden Efesus på Paulus tid. Själv tror jag att det finns ganska många likheter mellan Efesus och våra städer i Norden år 2018. I mitt inre bär jag en känsla att det är möjligt att få se liknande andliga genombrott. Kraftnedslag. Väckelser som förvandlar städer och regioner! Men då behöver vi djärva förkunnare som likt Paulus vågar utmana församlingen.

Paulus inledde sin första predikan i Efesos med en rak fråga:”Tog ni emot helig Ande då ni kom till tro?”  Hans sätt att tala skapade rörelse. Födde längtan. Öppnade för det andliga genombrottet. Hans radikala predikan hade kanske kunnat skapa låsningar, men tvärtom, här har vi nyckeln till det som sedan hände.

De som bryter mark i Guds rike är inga försiktiga förvaltartyper ... Ta dig gärna tid och läs Apostlagärningarna kapitel 19.

All andlig väckelse föds i hjärtat av församlingen. I den här bibeltexten ser vi två hemligheter till den rörelse som uppstod:

1. En frimodig predikant, med mod att utmana församlingen.

2. Ödmjuka, lyhörda lärjungar, villiga att gå vidare med Gud.

Genombrottet i församlingen är totalt. Redan i första mötet blir alla fyllda av Anden. Då jag hör troende tala i tungor och profetera tänker jag; får detta skeende ledas rätt är det bara en tidsfråga innan elden är lös i stan!

Väckelse är andeutgjutelse. Och genombrottet sker i församlingen. Men sedan är det avgörande att det inte stannar där utan förs vidare ut till alla som ännu inte kommit till tro!

Vad blev det för frukt av den starka andeutgjutelsen?

1. Kärlek till Bibeln. Då Anden utgjutits öppnas bibelordet! Paulus startade en församlingsbibelskola och höll undervisning varje dag. Det andliga skeendet skapade inte bara lite ytliga känslostormar. Det var en väckelse med bibelordet i centrum, och lärjungarna liknade hungriga fågelungar. ”Ordet hade mäktig framgång och visade sin kraft ...”

2. Helighetslängtan. Anden och ordet verkade helighetslängtan. Man vill omvända sig från det liv man tidigare levt. Ett tecken på detta är all ockult litteratur som eldades upp. Vilket vittnesbörd inför hela stan om människor som vill leva ett annat liv i sanning och renhet! Anden är helig och verkar helighet. Väckelse är atmosfär, en upplevelse av att Gud andats sin helighet över oss. Den atmosfären berör och drar sökande människor in i Guds närhet.

3. Under och tecken. Det talas om ”under av inte vanligt slag”. Ett extraordinärt genombrott för Guds undergörande kraft. Då jag läser om alla ockulta strömningar i Efesus anar jag att detta var Guds specialdesignade svar på situationen i staden. Kraftgärningar och tydliga helandeunder. Vi behöver ett sådant genombrott i kristenheten i Norden! En ny frimodighet att, på ett sunt och rätt sätt, förmedla Guds kraft till sökande och längtande människor. Kanske kristenheten behöver ett helande på detta område? Det har funnits övertoner som på olika sätt skapat förbränd mark. Men, då Anden utgjuts frigörs de gåvor Gud gett sitt folk. Och Guds närvaro bryter igenom till helande, befrielse och upprättelse.

4. Alla vittnar om Jesus! Det finns bara ett svar på hur evangeliet kunde spridas så snabbt under kyrkans första tid; alla kristna var vittnen! Och det blev även den naturliga frukten av andeutgjutelsen i Efesus. Under några korta år får alla människor i staden och provinsen höra evangeliet. Hur gick det till? Paulus ägnade sig åt undervisning på bibelskolan, och alla elever var som levande bandspelare! Anden skrev in ordet i deras hjärtan, och var de gick förde de budskapet vidare till nya människor. De hade ingen tv-kanal, inga radiosändare eller starka högtalare. Det behövdes inte. Budskapet spreds med vindens hastighet från människa till människa.

Kristna scouter får behålla kommunala bidrag

Göteborg. Göteborgs kommunpolitiker har tänkt om. Efter att ha stoppat bidrag till religiös verksamhet, som till exempel Equmenias scouter, finns nu en öppning.